Kiemelt bejegyzés

FIGYELEM! A blog nyitáskor feltöltött információk 2016-ban voltakfrissítve, frissítjük a cikkeket, és akkor ez az üzenet is eltűnik majd innen!

 Ha már Szingapúrban élsz, vagy már konkrétan tudod, mikor költözöl ki, hol fogsz dolgozni, akkor jelentkezz a Facebook közösségünkbe! Em...

2018-07-14

(Tömeg)közlekedés

Szingapúr tömegközlekedése modern, gyors és hatékony: (Budapesthez képest) olcsón kiterjedt metró és buszhálózaton utazhatunk. (a most 9500 Ft-os havi bérlet árból havi 30-40 akárhány átszállásos út jön ki).

MRT, LRT = Mass Rapid Transport, Light Rail Transit = Metró

A metrót MRT (mass, fővonalak) és LRT (light, szárnyvonalak) alkotják. A megállóknak általában több vagy sok bejárata van, amit a lenti térkép bal felső sarkában látható szimbólumot keresve lehet észrevenni: (eredeti méret)
az MRT-n szállíthatunk nagyméretű tárgyat, amennyiben maximális méretei nem haladják meg a 120x70x40cm-t. (ezért pl. csak összecsukható kerékpárt vihetünk fel a metróra.)

Árak

Praktikus előre feltöltős ez-link kártyát váltani bármely MRT pénztárában és azzal utazni, tehát nem érdemes napi / heti / havi jegyet venni (amely most 120 SGD).
Az egy útra váltható és újratölthető papír jegyek, valamint a buszsofőrnél fizetni is drágább és macerás (kiszámolt pénzt kell adni, nincs visszajáró).
Gyerekeknek van "concession pass" 7 év alatt, ami ingyenes utazáshoz jó (metrón kell igazán a kapu miatt), buszon többnyire nem szólnak vagy néznek csúnyán. Nagyobb MRT állomásokon lehet kérni, csak útlevél vagy DP kell hozzá (pl. Chinatown).

Az árak a távolságtól és a csúcsidőn belül / kívül utazástól függenek, és egy út teljes hosszára vonatkoznak, tehát lehet benne több metró és busz átszállás is (ugyanarra visszaszállva viszont már új út).
  • A minimum ár jelenleg 77 cent;
  • egy belváros-külváros kb. 1.2 SGD (Pl. Eunos - Raffles Place);
  • egy kelet-nyugat 1.6 SGD (1 North - Euonos);
  • egy nagyon nyugat-közepesen kelet 1.87 (NTU - Paya Lebar);
  • a maximum lehetséges díj valahol 2 dollár 2 cent körül van most de ehhez keresztbe kell utazni a teljes szigetet. 
  • Aki megelőzi a reggeli csúcsforgalmat a 18 belvárosi állomásra utazva, azok háromnegyed nyolc előtt érkezve ingyen utaztak, 7:45-8:00 között 50 centtel olcsóbb.
Ha valaki sok mindent megnéz kevés nap alatt utazást + belépő kedvezményeket együtt ad a Singapore Tourist Pass 1-2-3 napra 10-16-20 SGD-ért.

Busz

A buszmegállókat szinte mindenhol megtalálni, a buszok gyakrabban állnak meg mint Magyarországon, a helyiek körében nem divat még egy buszmegállónyit sem sétálni.
Sokszor van buszos alternatíva, ami gyorsabb, mint a metróhoz sétálni, átszállni, metrótól sétálni, lást útvonaltervező alkalmazások.
A buszokra kizárólag elől lehet felszállni, és integetni kell a sofőrnek hogy megálljon, ha a nekünk kellő számozású busz érkezik.
A buszokon célszerű leülni vagy kapaszkodni, sok sofőr teljes gáz-padlófék üzemmódban vezet.

Útvonal tervező alkalmazások

A legegyszerűbb a mindenhol működő Google Mapsszel terveztetni az útvonalat, bár az sokszor megfeledkezik busz járatokról vagy akár metróról is.
Sokak szerint a legjobb alternatíva a Citymapper, amely arról is ad tippet, melyik állomás kijáratot használjuk (és van, amelyik állomásnak 14 kijárata van!), hová szálljunk a vonaton, mikor érkezik a következő alkalmas számozású busz, stb.
A közeli buszmegállókba érkező buszok érkezési idejét és telítettségét mutatja a hivatalos MyTransport alkalmazás is (plusz metrótérkép, útvonal tervező stb.):

Grab

Taxizás helyett általában javasolt Grabet használni, ez az Uber alkalmazással rendelhető kocsihoz nagyon hasonló (Szingapúrban és a környező 6-7 országban a Grab felvásárolta az Ubert is), ennek megfelelően másik előnye hogy ha Szingapúrból tovább utazunk Bangkokba / Kuala Lumpurba / Manilába stb. akkor ott is működni fog ugyanaz az alkalmazás (még olcsóbb díjakkal 😊).

Feliratkozáskor kaphatunk valamiféle kedvezményt, illetve közben szerezhetünk valami előnyt annak a Grab felhasználónak is, aki meghív minket a rendszerbe.
  • Megadhatjuk előre az indulási és érkezési helyet és opcionálisan egy vagy több köztes megállót is;
  • előre tudni fogjuk az út díját, de az ERP útdíjak, Sentosa belépti díj stb. erre még utólag rakódik rá;
  • láthatjuk az érkező autót a térképen;
  • és üzenhetünk is a sofőrnek.
  • Érkezéskor egyszerűen kiszállunk, a fizetés az előre regisztrált bankkártyáról, bár lehetséges csak készpénzes fizetéssel is utazni.
  • Lehet több üléses (7 vagy 9) illetve gyereküléses kocsit is rendelni, meg persze elegáns limuzint is.
  • Valamivel olcsóbb mint a taxi, kivéve, amikor nagy rá a kereslet, ekkor dinamikusan emelkedik a díja és érdemes lehet taxit leinteni. Illetve Taxit is lehet hívni a a Grab alkalmazással is.
  • Hátránya, hogy menet közben nem lehet sem a célállomáson módosítani sem köztes megállót beiktatni (mint a taxi vagy az Uber esetében.)

Taxi

A taxikat Szingapúrban többnyire leintik, vagy taxi megállóban szállnak be. A forgalmas helyeken, pl repülőtér, bevásárlóközpont, stb. a taxihoz sorba kell állni, hacsak nem foglalunk telefonon, vagy online app segítségével.
A legtöbb taxiban van kártyás fizetés (MasterCard, Visa, NETS), de vannak csak készpénzt elfogadó taxik, erre vigyázzunk, ha kártyával szeretnénk fizetni.
Ne lepődj meg, ha a taxis tőled kérdezi, hogyan kell odamenni, milyen úton menjen s a többi. Ragaszkodj hozzá, hogy fogalmad sincs, először vagy itt / mész oda,  használjon navigációt. A Grabbel szemben a taxisoknál ez egyáltalán nem egyértelmű.
A több mint 5 személyes, vagy elegáns limuzin taxik általában drágábbak mint az alap taxik.
Taxi rendelésre is vannak alkalmazásai a taxi cégeknek, de azokat kevesebben használják, mint a Grabet.

Közösségi biciklik

Több cég is üzemeltet közösségi kerékpárrendszereket. Annyiban (is) különböznek a Bubitól, hogy nincsenek dokkolók, bárhol leteheted a bringát. Ennek megfelelően városszerte mindenhol beléjük botlasz, rájuk pattanhatsz.

Gyalog

A legolcsóbb közlekedési formához is sok alkalmas terep van: egyrészt a belváros, Marina Bay, Chinatown, Boat Quay, Robertson Quay, For Canning Park, Civic district mind besétálható távolságban vannak, a Gardens by the Bayból akár egyenesen a több mint 15 kilóméretes East Coast Park másik végéig is elsétálhatunk (vagy biciklizhetünk, rollerezhetünk, görkorcsolyázhatunk, gördeszkázhatunk - és sokan szoktak is).
Emellett a parkok között kiderjedt Park Connector Network is található. Az itt élők számára hat körtúra útvonalat is ajánl a National Parks.

Autóval

A fentiek miatt nem szükséges autót bérelni a közlekedéshez, nincsenek olyan kieső helyek ahová nem lehet a fenti opciókkal olcsón eljutni.
Plusz a parkolás bár egységes rendszerrel működik a parkolóházakban és -parcellákon (a fent már említett ez-link kártyát egy kocsiba épített műszeren keresztül olvassák le az antennák), akkor is plusz idő és macera a parkoló keresés.
Az üzemanyag árak is magasabbak mint Magyarországon.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése