MRT, LRT = Mass Rapid Transport, Light Rail Transit = Metró
A metrót MRT (mass, fővonalak) és LRT (light, szárnyvonalak) alkotják. A megállóknak általában több vagy sok bejárata van, amit a lenti térkép bal felső sarkában látható szimbólumot keresve lehet észrevenni: (eredeti méret)az MRT-n szállíthatunk nagyméretű tárgyat, amennyiben maximális méretei nem haladják meg a 120x70x40cm-t. (ezért pl. csak összecsukható kerékpárt vihetünk fel a metróra.)
Árak
Praktikus előre feltöltős ez-link kártyát váltani bármely MRT pénztárában és azzal utazni, tehát nem érdemes napi / heti / havi jegyet venni (amely most 120 SGD).Az egy útra váltható és újratölthető papír jegyek, valamint a buszsofőrnél fizetni is drágább és macerás (kiszámolt pénzt kell adni, nincs visszajáró).
Gyerekeknek van "concession pass" 7 év alatt, ami ingyenes utazáshoz jó (metrón kell igazán a kapu miatt), buszon többnyire nem szólnak vagy néznek csúnyán. Nagyobb MRT állomásokon lehet kérni, csak útlevél vagy DP kell hozzá (pl. Chinatown).
Az árak a távolságtól és a csúcsidőn belül / kívül utazástól függenek, és egy út teljes hosszára vonatkoznak, tehát lehet benne több metró és busz átszállás is (ugyanarra visszaszállva viszont már új út).
- A minimum ár jelenleg 77 cent;
- egy belváros-külváros kb. 1.2 SGD (Pl. Eunos - Raffles Place);
- egy kelet-nyugat 1.6 SGD (1 North - Euonos);
- egy nagyon nyugat-közepesen kelet 1.87 (NTU - Paya Lebar);
- a maximum lehetséges díj valahol 2 dollár 2 cent körül van most de ehhez keresztbe kell utazni a teljes szigetet.
- Aki megelőzi a reggeli csúcsforgalmat a 18 belvárosi állomásra utazva, azok háromnegyed nyolc előtt érkezve ingyen utaztak, 7:45-8:00 között 50 centtel olcsóbb.
Busz
A buszmegállókat szinte mindenhol megtalálni, a buszok gyakrabban állnak meg mint Magyarországon, a helyiek körében nem divat még egy buszmegállónyit sem sétálni.Sokszor van buszos alternatíva, ami gyorsabb, mint a metróhoz sétálni, átszállni, metrótól sétálni, lást útvonaltervező alkalmazások.
A buszokra kizárólag elől lehet felszállni, és integetni kell a sofőrnek hogy megálljon, ha a nekünk kellő számozású busz érkezik.
A buszokon célszerű leülni vagy kapaszkodni, sok sofőr teljes gáz-padlófék üzemmódban vezet.
Útvonal tervező alkalmazások
A legegyszerűbb a mindenhol működő Google Mapsszel terveztetni az útvonalat, bár az sokszor megfeledkezik busz járatokról vagy akár metróról is.Sokak szerint a legjobb alternatíva a Citymapper, amely arról is ad tippet, melyik állomás kijáratot használjuk (és van, amelyik állomásnak 14 kijárata van!), hová szálljunk a vonaton, mikor érkezik a következő alkalmas számozású busz, stb.
A közeli buszmegállókba érkező buszok érkezési idejét és telítettségét mutatja a hivatalos MyTransport alkalmazás is (plusz metrótérkép, útvonal tervező stb.):
Grab
Taxizás helyett általában javasolt Grabet használni, ez az Uber alkalmazással rendelhető kocsihoz nagyon hasonló (Szingapúrban és a környező 6-7 országban a Grab felvásárolta az Ubert is), ennek megfelelően másik előnye hogy ha Szingapúrból tovább utazunk Bangkokba / Kuala Lumpurba / Manilába stb. akkor ott is működni fog ugyanaz az alkalmazás (még olcsóbb díjakkal 😊).- Megadhatjuk előre az indulási és érkezési helyet és opcionálisan egy vagy több köztes megállót is;
- előre tudni fogjuk az út díját, de az ERP útdíjak, Sentosa belépti díj stb. erre még utólag rakódik rá;
- láthatjuk az érkező autót a térképen;
- és üzenhetünk is a sofőrnek.
- Érkezéskor egyszerűen kiszállunk, a fizetés az előre regisztrált bankkártyáról, bár lehetséges csak készpénzes fizetéssel is utazni.
- Lehet több üléses (7 vagy 9) illetve gyereküléses kocsit is rendelni, meg persze elegáns limuzint is.
- Valamivel olcsóbb mint a taxi, kivéve, amikor nagy rá a kereslet, ekkor dinamikusan emelkedik a díja és érdemes lehet taxit leinteni. Illetve Taxit is lehet hívni a a Grab alkalmazással is.
- Hátránya, hogy menet közben nem lehet sem a célállomáson módosítani sem köztes megállót beiktatni (mint a taxi vagy az Uber esetében.)
Taxi
A taxikat Szingapúrban többnyire leintik, vagy taxi megállóban szállnak be. A forgalmas helyeken, pl repülőtér, bevásárlóközpont, stb. a taxihoz sorba kell állni, hacsak nem foglalunk telefonon, vagy online app segítségével.A legtöbb taxiban van kártyás fizetés (MasterCard, Visa, NETS), de vannak csak készpénzt elfogadó taxik, erre vigyázzunk, ha kártyával szeretnénk fizetni.
Ne lepődj meg, ha a taxis tőled kérdezi, hogyan kell odamenni, milyen úton menjen s a többi. Ragaszkodj hozzá, hogy fogalmad sincs, először vagy itt / mész oda, használjon navigációt. A Grabbel szemben a taxisoknál ez egyáltalán nem egyértelmű.
A több mint 5 személyes, vagy elegáns limuzin taxik általában drágábbak mint az alap taxik.
Taxi rendelésre is vannak alkalmazásai a taxi cégeknek, de azokat kevesebben használják, mint a Grabet.
Közösségi biciklik
Több cég is üzemeltet közösségi kerékpárrendszereket. Annyiban (is) különböznek a Bubitól, hogy nincsenek dokkolók, bárhol leteheted a bringát. Ennek megfelelően városszerte mindenhol beléjük botlasz, rájuk pattanhatsz.Gyalog
A legolcsóbb közlekedési formához is sok alkalmas terep van: egyrészt a belváros, Marina Bay, Chinatown, Boat Quay, Robertson Quay, For Canning Park, Civic district mind besétálható távolságban vannak, a Gardens by the Bayból akár egyenesen a több mint 15 kilóméretes East Coast Park másik végéig is elsétálhatunk (vagy biciklizhetünk, rollerezhetünk, görkorcsolyázhatunk, gördeszkázhatunk - és sokan szoktak is).Emellett a parkok között kiderjedt Park Connector Network is található. Az itt élők számára hat körtúra útvonalat is ajánl a National Parks.
Autóval
A fentiek miatt nem szükséges autót bérelni a közlekedéshez, nincsenek olyan kieső helyek ahová nem lehet a fenti opciókkal olcsón eljutni.Plusz a parkolás bár egységes rendszerrel működik a parkolóházakban és -parcellákon (a fent már említett ez-link kártyát egy kocsiba épített műszeren keresztül olvassák le az antennák), akkor is plusz idő és macera a parkoló keresés.
Az üzemanyag árak is magasabbak mint Magyarországon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése